• Joan Bieger Zichtbare Onderneemster
  • Zichtbare Onderneemster Twitter
  • Joan Bieger Love Tribe

coaching onderneemsters         vrouwelijke onderneemster coaching haarlem   coach voor therapeuten  zichtbaar worden als zzp

zichtbare onderneemster   zichtbaar worden haarlem  zichtbaar worden heemstede

Admin
Aug 3, 2017

Zelfbeeld – door welke bril kijk jij naar jezelf?

0 comments

 

Het beeld wat we van onszelf hebben klopt vaak niet.

Dagelijks ontmoet ik vrouwen in de praktijk die zichzelf niet mooi vinden.

Die een hele rij weten op te noemen wat er niet mooi is aan hun lichaam of karakter, wat er beter en anders moet.

 

Heb jij dat ook? Dat eeuwige stemmetje die je vertelt dat je:

Toch nog meer moet sporten beter moet opletten met eten, of juist meer eten

Aardiger tegen die vriendin moet zijn,

je kinderen beter moet opvoeden, enzovoort.

 

Het is ons ego, die dol is op problemen en zich altijd concentreert op wat je niet hebt. Het beste is om dit niet eens zo persoonlijk te nemen, maar het te leren waarnemen, en te zien voor wat het is: een angstig stemmetje dat ooit ontstaan is, en dagelijks bezig is met jou om te turnen in Miss Perfect.

 

Dat je je daardoor eigenlijk nooit echt tevreden voelt, vervuld, blij & dankbaar met wat je allemaal bereikt en gedaan hebt, dat vergeet het ego.

 

"Alles waar we op focussen groeit" - dat laat dit ‘Awareness filmpje’ heel mooi zien.

 

Ik wil je dan ook vragen om de komende week écht – maar dan ook écht – eens te focussen op wat er goed is aan jou.

 

Oefening: Door welke bril kijk jij?

Dit kan je letterlijk ervaren door een donkere bril op te zetten, en die als die van het ego beschouwen, en som dan eens allemaal op wat er niet goed aan je is.

Zeg het ook hardop, doe het eens bewust. En ervaar hoe dat voelt. Merk op dat je dit nóóit maar dan ook nooit tegen een vriendin zou zeggen, en toch zeg je het dagelijks tegen jezelf.

Merk op wat dat met je doet.

 

Vervolgens zet je een roze bril op (in de praktijk heb ik ook letterlijk 2 verschillende brillen liggen) – en bestempel die als de bril van liefde. Hoe zou je naar jezelf kijken als je door de ogen van liefde naar jezelf zou kijken. Weet je nog hoe het is als je net verliefd bent?

 

Zet je roze bril op, loop naar de spiegel, kijk door de ogen van liefde naar jezelf en zeg hardop wat je waardeert aan je lichaam, aan jezelf.

Merk op wat dat met je doet.

En als het bevalt😊 maak dan heel bewust de keuze: VANAF NU KIJK IK NAAR MEZELF DOOR DE OGEN VAN LIEFDE. EN KIES IK DAAR STEEDS OPNIEUW VOOR.

 

Onthou dat alles waar je je op focust groeit. En dit is geen luxe oefening, een slecht zelfbeeld kost je heel veel.

 

Wat kost jouw slechte zelfbeeld jou? Het stemmetje die steeds zegt wat er nog beter moet, af moet, niet goed is?

Ben jij daardoor happy aan het einde van de dag? Vervuld, tevreden?

 

 

 

Ik wens jou een heel mooi zelfbeeld, ik weet zeker dat de hele wereld daardoor een mooiere wereld wordt!

Liefs,

Joan

New Posts
  • Admin
    Aug 3, 2017

    Eetproblemen hebben met een viertal schakels te maken: 1. Hoog gevoeligheid 2. Eten, bewegen 3. Mindfulness (aandacht hebben voor hoe je je voelt, hoe je reageert etc.) 4. Saboterende gedachten / sterke innerlijke criticus ze horen bij elkaar & zijn onlosmakelijk met je eetprobleem verbonden. Ze bepalen hoe je in het leven staat, hoe je zelf beeld is, en hoe tevreden en blij je bent. Het is als een radar, het hoort allemaal bij elkaar, en past naadloos in elkaar. Als 1 van die schakels ontbreekt, blijf je in de eetproblemen. Als je niet met je empatische vermogen weet om te gaan, als je niet van jezelf weet dat je (hoog) gevoelig bent & heel veel emoties van anderen oppikt - dan blijf je je gevoelens dempen met eten of juist niet eten Als je niet voor je zelf leert te zorgen - niet gezond leer te bewegen en te eten. Dan blijf je eten als straf of beloning zien Als je niet leert om aandacht te geven aan wat er in je leeft, en je stress-niveau omlaag weet te halen Dan blijft eten een manier om jezelf op de 1e plaats te zetten! Als je niet leert om de criticus, de innerlijke saboteur leert waar te nemen, te verzachten en te omarmen dan blijf je geloven dat JIJ dat bent - en heb je eten nodig om die pijn van continue aanvallen op jezelf weg te eten. Of gebruik je juist het eten om jouw een gevoel van in 'control' te geven, je denkt dat dat je een gevoel van macht en kracht geeft, omdat je niet van binnen durft te voelen hoe kwetsbaar je je eigenlijk voelt. Lieve vrouw, hoe lang ga je deze weg nog bewandelen? Hoe ziet jouw leven eruit als je dit nog 1, 3, 5 of 10 jaar blijft doen? Stel jezelf dat echt eens voor. Sluit even je ogen. En stel dat je zo doorgaat. Je pakt niet je probleem aan, maar blijft het wegstoppen. Zie hoe je over 1 jaar nog meer weegt, of juist nog veel minder weegt Over 3 jaar, vinden je kinderen je geen leuke moeder meer en over 5 jaar heb je zo weinig vertrouwen en respect dat je steeds meer terugtrekt Je schaamt je zo voor jezelf en je lichaam... En dat terwijl je ooit als mooie, blije, baby geboren werd, denk terug aan dat moment, dat je op de wereld kwam....zo mooi, lief, zacht en klaar om te leven! Dit moment kan je altijd terugpakken: in het hier en nu. Ga ervoor, net als Inge, net als vele anderen - die nu wel bevrijd zijn. Ook jij kan dat. Met de 7 stappen: een beproefde methode die jou bevrijd van eet en gewichtsproblemen. Ook al geloof jij het misschien nog niet zelf. En zegt jouw saboteur nu op de achtergrond: Ja, maar jij hebt al zoveel geprobeerd Ja, maar bij jou werkt het toch niet Jij bent zo'n sukkel Zou het kunnen dat jouw saboteur eigenlijk stiekem bang is, en niet de controle wilt verliezen. Dat die zich daarom uit alle macht verzet, niet weer een teleurstelling wilt, niet weer .... Neem het rustig in je op wat je nu net hebt gelezen.
  • Admin
    Aug 3, 2017

    Als je eetproblemen hebt of hebt gehad, ben je vaak gewend om kritisch met jezelf om te gaan. Vaak wil de saboteur in jou dat je sneller, beter, harder gaat. Ook heb je waarschijnlijk de neiging om je aan te passen, om afhankelijk van de goedkeuring van anderen te zijn. En zoek je antwoorden, goedkeuring, buiten je. Het geeft veel kracht om ook je eigen antwoorden te kunnen vinden. Een mooie oefening daarvoor is onderstaande oefening: je gaat hier contact maken met je toekomstige zelf. Dit deel in jou is jouw Ware Ik. En met name je Toekomstige zelf is het deel in jou die vaak vanuit vertrouwen en rust leeft. Je kan haar mooie vragen stellen. Hieronder deel ik een meditatie met jou, waardoor je vragen aan haar kan stellen. Meditatie om bij je eigen antwoorden te komen. Ga op een rustige, fijne plek zitten, sluit je ogen, en neem even rustig de tijd om te ‘landen’. Laat je aandacht naar je buik zakken, naar je benen & voeten. Stuur bewust naar je aandacht naar beneden in plaats van dat je aandacht in je hoofd zit. Verleg het centrum van je aandacht naar een diepere wijzere plek in jezelf. Leg 1 hand op je hart & 1 hand op je buik, voel hoe je billen op de stoel/bank rusten en volg een paar keer langzaam je ademhaling. Merk op hoe je je op dit moment voelt. En benoem die gevoelens hardop.Voel dan wat voor lichamelijke sensaties je in je lichaam voelt. En benoem ook die (hardop). Neem de tijd om echt even in je lichaam te voelen. Misschien voel je twinkeling in je buik, een spanning in je borst, veel energie in je hoofd. Of een ademhaling.Je kan hier zoveel tijd voor nemen als je wilt. Vervolgens merk je op wat voor gedachten je waarneemt. En zeg je gedachten hardop.Neem waar, zonder iets als een stoorzender te beschouwen. Het komt voorbij, en het gaat ook weer.Vervolgens laat je je ademhaling iets langzamer gaan, je voelt hoe je meer ontspant, meer ruimte krijgt, afstand van je gevoelens & gedachten. Merk op wat dat met je doet. En benoem dat ook hardop. Vervolgens stel je je voor dat je in de natuur bent, je bent op je lieveling plek. Ja, dit is echt je lievelingsplek, hier kom je tot rust, hier geniet je van de natuur, van jezelf zijn, hier hoef je helemaal niets. Je kijkt om je heen, en neemt met je zintuigen alle mooie plekjes op. Je ruikt, je kijkt, je voelt aan een bloem of blaadje. Je trekt je schoenen uit, loopt lekker op blote voeten. Misschien ga je op je rug liggen, spring je in het water. Je wiegt misschien wat met je heupen als je loopt, of je wiebelt met je tenen. Geniet met al je zintuigen, met je hele lichaam van de mooie plek waar je bent. En terwijl je doorgaat met genieten van die mooie plek, jouw veilige plek, jouw geniet plek zie je iemand aan komen lopen. Je neemt haar langzaam in je op. Ze komt steeds dichterbij, en je ziet dat het je Toekomstige zelf is. Zij is een versie van jou die je over 10 / 20 jaar bent. Je neemt haar langzaam in je op. Wat straalt zij uit? Wat zie je in haar wat je nu al deels leeft maar nog niet helemaal? Wat voor kleren draagt zij? Wat voor energie heeft zij? Dit is jouw toekomstige zelf. Laat haar energie helemaal door jou heen stromen. Geniet van haar. Voel haar in je lichaam, waar voel je haar in je lichaam? Je kan altijd naar deze plek in je lichaam gaan, en haar dan ook voelen. Vraag haar dan een vraag die nu in je leeft. Misschien wil je graag weten hoe je beter voor je zelf kan zorgen? Welke vakantieplek fijn voor jou is. Of welke andere vraag ook maar. En schrijf dan op wat zij voor antwoord geeft. Je kan haar uiteraard meerdere vragen stellen. En train jezelf om eerst HAAR om een antwoord vragen in plaats van mensen in je omgeving. Zij heeft de meeste kennis van jouw pad, jouw verleden, jouw diepste verlangens, jouw hele plaatje. Iets wat iemand anders nooit kan hebben. Als je klaar bent met de vragen stellen die je graag wilt stellen aan haar, kijk je haar in de ogen, en zie je dat ze een cadeautje voor jou heeft in haar handen. Je pakt het cadeautje aan, en kijkt naar wat het cadeautje is. Je weet meteen wat ze daarmee bedoelt, en je neemt dit beeld mee in je dagelijkse leven. Je kan dan langzaam je ogen open, en weer terugkomen in de ruimte. Belangrijk: VOER het antwoord wat je hebt gekregen ook uit. De neiging is soms om toch weer vanuit je kleinere zelf te handelen. En wil je de vrouw worden die je bedoeld bent om te worden, dan is het belangrijk dat je ook acties doet die in lijn zijn met haar, met jouw toekomstige zelf. Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van jouw toekomstige zelf. Deel je ze met ons?
  • Admin
    Aug 3, 2017

    Bijna iedereen die in de praktijk komt en worstelt met eetproblemen is hooggevoelig. Misschien jij ook wel? Hooggevoelig zijn heeft heel veel voordelen: · Je hebt een rijk gevoelsleven, je kan intens genieten van een goed gezelschap, de natuur, kunst, dieren & andere mensen · Je bent intuïtief · Je bent Creatief & ziet veel mogelijkheden. Je kan van niets iets maken, dingen met elkaar verbinden waardoor er iets moois ontstaat. Je ziet vaak snel het grotere plaatje. · Je kan je goed afstemmen op wat de ander nodig heeft · Je kan heel erg veel liefde voelen · Je kan aanvoelen hoe de stemming is, wat er nodig is Waarom voelen dan toch veel mensen het als een last, en hebben ze de neiging om hoog gevoelig als een probleem te ervaren, soms zelfs zo erg dat gevoelens weggegeten. Of een andere ‘verslaving’ zoals hard werken, internet of wat dan ook als route nemen om met hun gevoel om te gaan. Of je gevoel weg rationaliseren, waardoor je veel in je hoofd zit, terwijl je eigenlijk een gevoelsmens bent. Dat heeft te maken met een aantal dingen: · Een blauwdruk die is afgestemd op de ander: als gevoelig mens heb je een blauwdruk die afgestemd is op de ánder. Je voelt altijd eerst hoe de ander zich voelt, wat er speelt, wat er nodig is, en voor je het weet, neem je de verantwoordelijkheid daarvoor. In plaats van dat je eerst voelt wat jíj nodig hebt, hoe dingen voor jou zijn, hoe je eerst voor jezelf zorgt. Zeg maar dat je eerst je eigen zuurstof kapje opzet, voor je voor de ander zorgt. Je moet echt opnieuw voor jezelf leren zorgen, zelf liefde, zelf zorg leren toepassen. En pas dán kan je echt genieten van je empathische vermogen. · Vaak te horen gekregen dat je anders was, of gevoelig of Te dit of Te dat : er is moed voor nodig om jezelf toe te staan je leven op jouw manier te leven. Bijna ieder hoog gevoelig mens heeft in zijn verleden wel te horen gekregen dat hij bijvoorbeeld te gevoelig, te zweverig of te gecompliceerd is. Als je dat vaak hoort, ga je er zelf ook in geloven. We zijn met zijn allen gaan geloven dat er iets fout met ons is. Bijna iedereen die in de praktijk komt heeft het gevoel Anders te zijn, dat iets Mis is met hem of haar. Dat ze er niet bij horen. Deze overtuigingen zorgen ervoor dat je dat gevoel versterkt, en overal blijft zien. Totdat je je gevoeligheid als kracht gaat zien! · Verwarring over wat is van mij, wat is van de Ander: omdat je zo goed kan voelen en gevoelens en energieën van anderen oppikt, kan het zijn dat er verwarring ontstaat. Het ene moment voelde je je nog goed, en ineens voel je je zwaar of verdrietig. Vaak ijkt het helemaal niet van jou te zijn, en mag je leren gevoelens te leren scheiden. · Langere verwerkingstijd nodig : we hebben een langere verwerkingstijd dan anderen. 2 dagen bijkomen als je een trainingsdag of werkdag of verjaardagsweekend hebt gehad is heel normaal. Dit is ook echt lichamelijk en wetenschappelijk bewezen dat we een ander verwerkingssysteem, ander zenuwstelsel, hebben. · Verwarring over een Gevoel & een Emotie: er is vaak verwarring tussen een gevoel gewoon voelen, zoals verdriet of eenzaamheid, of je helemaal mee laten nemen in je emoties : en er een heel verhaal van maken zoals ‘ik doe er niet toe, ik ben waardeloos, ik word niet gezien, de wereld is tegen mij’. Voor je het weet beland je 2 dagen lang in een soort zwarte wolk, waar je steeds bezig bent met de ander, met je gevoelens. Heel vermoeiend en onnodig, als je de SOS tips gaat leren toepassen. Misschien denk je als je dit zo allemaal leest ‘jeetje, dat is ook best lastig’. En dat snap ik, in het begin is het best overweldigend. Het is soms ook niet eenvoudig om in een wereld met zoveel prikkels toch bij jezelf te blijven, jezelf te geven wat je nodig hebt, en nog in verbinding te zijn met de ander. Alleen tijd in te passen. Maar…als je eenmaal leert hoe je met je gevoeligheid omgaat – en dat gaat met vallen en opstaan. En vooral hoe het voor jóú werkt – dan zal je zien dat je er steeds meer van gaat genieten. Ik zou mijn gevoeligheid in ieder geval voor geen miljoen meer willen inruilen. En ik ga bijna alleen nog maar met empathische mensen om. Ik geniet zo van de aandacht die ze kunnen geven, de liefdevolle vragen die ze stellen, de cadeautjes, de zorg, de diepgaande gesprekken, de moeiteloosheid om mijn eigen pad te mogen gaan, om na 3 uur samenzijn, tijd voor mezelf te nemen. Herken jij dit? O.k., dan gaan we nu voor de 7 SOS-tips. Ik geef je de tips die voor mijn cliënten en mij het beste hebben gewerkt. Begin er met 1 of 2. 1. Leg aan je omgeving uit hoe het werkt bij jou, en bij hoog gevoelige mensen. Leg uit dat jij een langere intensere verwerkingstijd hebt. Dus dat een gesprek, een bezoekje, een gebeurtenis, bij jou eerst verwerkt moet worden, dit kost tijd, en je doet dat ook het makkelijkst als je alleen bent. Je hebt dus ook meer tijd voor jezelf nodig. Geef jezelf die tijd & leg je omgeving dit uit 2. Leer om te scheiden wat van jou is en wat van de ander is. Als je bijvoorbeeld merkt dat je een gevoel oppikt van je dochter, moeder of partner. Zeg dan tegen jezelf ‘dit gevoel is niet van mij, 3 verschillen tussen mij en mijn dochter zijn…..’. En noem dan gewoon 3 hele praktische verschillen: zij is 10, ik ben 40. Zij houdt van snoep, ik van groente. Zij heeft een broertje, ik heb een zus. Je zal zien dat dit helpt om afstand te bewaren en de verschillen te zien. 3. Wees veel in de natuur, dit helpt om je systeem letterlijk op te schonen, om rustig te worden. Combineren het bij voorkeur met lichaamsbeweging: wandelen, hardlopen. Bewegen helpt om ook je gevoelens/emoties te laten stromen, en daardoor stroomt het in jou ook verder. Er kan ook een neiging zijn om dingen vast te houden, terwijl doorstromen zo belangrijk is. Ook is je innerlijke criticus veel minder sterk als je beweegt. 4. Water is een ander hulpmiddel wat je kan helpen om ‘schoon’ te worden (wat is van jou, wat is van de ander), en ook om tot rust te komen. Ga naar het strand, was je handen en armen met lekker fris water, ga in de zee of een meer zwemmen. Neem rond 16.00 uur een lekker bad, met Himalaya zout en druppeltjes lavendelolie. Zo heerlijk & ontspannend. Je zal merken dat je je dan verfrist voelt. Veel mensen gaan snaaien om 16/17 uur, en dat is vaak eigenlijk omdat we dan moe zijn, vol zitten, overspoeld voelen. Kijk eens of water je helpt. 5. Goede zelfzorg & begrenzing qua Social Media. Zet je telefoon uit, leg de telefoon op een kamer waar je hem niet kan zien. Stel grenzen aan je Facebook gebruik, bij voorkeur niet meer in de avond. 6. Besluit je hoog gevoeligheid als kracht te gaan zien. Schrijf eens op wanneer jij en je omgeving er profijt van hebben, en ga het ook zo zien en communiceren naar je omgeving toe. Zie wat een liefdevolle moeder jij daardoor bent, dochter, werknemer. 7. Afstand. Leer afstand te nemen, jezelf te kalmeren, gerust te stellen met behulp van je ademhaling. Een goede app om te mediteren is bijvoorbeeld de Headspace app. Ga op Yoga. Het is voor hoog gevoelige mensen essentieel om AFSTAND te leren nemen, van je gevoelens, emoties, van de buitenwereld. Als je dat niet leert, ben je onbewust toch heel vaak met de buitenwereld bezig. En kan je niet scheiden ‘wat is van mij, wat is van de ander’. Waar laat ik me meeslepen? Waar is het belangrijk dat ik gewoon AU, verdriet, rouw voel? Mindful leren leven, aandacht hebben voor wat er is, is niet een luxe voor jou als hoog gevoelige, krachtige vrouw. Maar een middel om te overleven in deze overvolle wereld met internet, mensen, mogelijkheden, afspraken, prikkels. Dus ga het langzaam inbouwen. Food for thought: zou het kunnen dat ik met eten probeer om mijn gevoelens/ emoties probeer te ‘beheren’? Dat ik daarmee controle probeer te houden, te krijgen over mijn leven? En wat is er voor nodig om dit anders te doen?
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now